Czy kupić dziecku smartfona?

Tak naprawdę w dzisiejszych czasach nie jest to już pytanie czy, a raczej- kiedy? Widok kilkulatków sprawnie posługujących się smartfonami nikogo już nie dziwi. W odróżnieniu od sytuacji sprzed kilku lat, kiedy to nie było jeszcze smartfonów tyloma funkcjami i aplikacjami, a telefony komórkowe służyły do komunikacji, dzieci nie miały takiej potrzeby posiadania ich. Dzisiaj telefony służą dzieciom do grania w gry, surfowania po Internecie, oglądania filmów czy bajek, robienia zdjęć, i w tym wszystkim funkcja komunikacyjna jest tak naprawdę na szarym końcu.


Rodzice nie powinni zbyt łatwo ulegać namowom i prośbom dziecka, które chce dostać swój własny telefon. Przede wszystkim istnieje zagrożenie uzależnienia. Problem ten jest bagatelizowany przez rodziców, którzy nie zdają sobie sprawy z jego wagi. Skutkami takiego uzależnienia jest osłabienie kontaktów z rodzicami, czy rówieśnikami, nieposiadanie żadnych pasji i zainteresowań (skoro dziecko cały czas poświęca smartfonowi), a nawet zaburzenia snu, czy odżywiania. Dlatego tak ważne jest, aby pamiętać, że dziecko nie powinno korzystać z telefonu, jako z urządzenia do grania, jako gadżetu, a jako telefonu, czyli urządzenia służącego do komunikacji- tylko i wyłącznie.
Zakup telefonu dla dziecka powinien być uzasadniony, np. kiedy dziecko wyjeżdża na wakacje i chcemy mieć z nim stały kontakt. Absolutnie zakup telefonu nie powinien być jedynie spełnieniem jego zachcianki o posiadaniu gadżetu w postaci smartfona. Można rozważyć zakup, kiedy dziecko podrośnie na tyle, że zaczyna spędzać dużo czasu z rówieśnikami- na dworze, u nich w domach itp. Telefon zapewnia stały kontakt z dzieckiem, dlatego w takiej sytuacji jest dobrym pomysłem. Nie można również oceniać smartfonów negatywnie, tylko dlatego, że dawniej nie było telefonów komórkowych i ludzie „jakoś sobie radzili”. Telefon ma nam ułatwiać życie, dlatego nie warto rezygnować z ich używania tylko dlatego, że można także funkcjonować bez nich. Należy jednak pamiętać o umiarze i zdrowym rozsądku.
Kwestia tego, kiedy jest najlepszy moment, aby kupić dziecku telefon, jest bardzo indywidualna, ponieważ każde dziecko rozwija się na swój sposób i w swoim tempie, dlatego też musimy je obserwować. Dziecko, któremu chcemy zakupić telefon musi być samodzielne i odpowiedzialne. Ważne jest, aby można było mu zaufać, że nie będzie korzystał z telefonu w czasie lekcji, jeśli zabiera go do szkoły. Warto rozważyć zakup zwykłego telefonu komórkowego, takiego, który rzeczywiście będzie pełnił funkcję komunikacyjną, a nie stanie się jedynie gadżetem. Z drugiej jednak strony, istnieją aplikacje, które pozwalają sprawdzić lokalizację dziecka, jeżeli rodzic uzna taką aplikację za przydatną, warto rozważyć zakup smartfona. Ważne jest także to, że telefon, oprócz tego, że daje rodzicowi poczucie, że może być w stałym kontakcie z dzieckiem, daje również poczucie bezpieczeństwa dziecku, które wie, że w razie jakiegokolwiek zagrożenia, może zadzwonić do rodziców i ich o wszystkim powiadomić.
Decydując się na zakup smartfona dla dziecka należy pamiętać o odpowiednim jego zabezpieczeniu. Pozostawienie dziecka ze smartfonem bez nadzoru może bowiem mieć przykre skutki. Istnieje aplikacja, która zainstalowana na telefonie rodzica i na telefonie dziecka pozwala kontrolować, w jaki sposób i jak długo dziecko korzysta ze smartfona. Aplikacja pokazuje rodzicowi, jakie połączenia wykonuje oraz otrzymuje ich dziecko, od kogo, ile one trwają, kiedy i z kim wymienia wiadomości SMS, kiedy gra w gry itd. Aplikacja pokazuje też lokalizację dziecka, a nawet poziom naładowania jego baterii.
Dziecko posiadające telefon komórkowy może uratować komuś życie. Nie jest to przesadne określenie. Jeżeli dziecko posiada jakąkolwiek wiedzę na temat bezpieczeństwa oraz wzywania pomocy, oraz jest wyposażone w telefon, może być nie świadkiem wypadku, ale osobą udzielająca pomocy i ratującą komuś życie.
Przed zakupem telefonu na pewno należy z dzieckiem na ten temat porozmawiać. Trzeba mu uświadomić jak potężnym narzędziem jest telefon, jak prawidłowo go używać i czego robić nie należy. Nie można dać dziecku telefonu i zupełnie nie interesować się jego poczynaniami. Trzeba mieć świadomość tego, w jaki sposób dziecko z telefonu korzysta. Należy uświadomić dziecku jak prawidłowo i etycznie korzystać z telefonu. Należy także ustalić z dzieckiem zasady, na jakich będzie z telefonu korzystać, przez ile czasu może grać w gry, jakie strony w sieci może odwiedzać itp. Dziecku należy uświadomić, jakie są wymagania rodzica. Musi wiedzieć, do czego rodzic chce, aby ten telefon mu posłużył. Należy jasno określić rolę, jaką telefon komórkowy ma spełniać. Trzeba również jasno powiedzieć, do czego dziecku telefon służyć absolutnie nie może i czego nie może z nim robić. Należy jasno i precyzyjnie wyłożyć dziecku te zasady, a nie traktować zakupu telefonu lekceważąco i lekkomyślnie. Dziecko też musi dostrzec, że to poważna sprawa i wymaga się w tej sytuacji od niego odpowiedzialności, samodzielności i rozwagi. Taka poważna rozmowa przed zakupem telefonu może pomóc uniknąć kłopotów w trakcie jego użytkowania przez dziecko- dlatego jest to takie ważne. Tych ustalonych zasad trzeba pilnować. Szczególnie na początku użytkowania przez dziecko telefonu, należy mieć kontrolę nad tym, czy stosuje się ono do wcześniej ustalonych i przedstawionych mu zasad.
Według specjalistów, dziecko nie powinno spędzać więcej niż dwie godziny dziennie przed ekranem smartfona, tabletu i telewizora. Należy tego przestrzegać i taką zasadę również wprowadzić, aby dziecko jej przestrzegało.
Nie ma zatem odpowiedniego wieku, w którym bez obaw można zdecydować się na zakup telefonu komórkowego dla dziecka. To, że prędzej, czy później na ten zakup rodzic się zdecyduje, jest już w dzisiejszych czasach oczywiste. Kwestia kiedy zależy od dziecka indywidualnie- od jego odpowiedzialności, samodzielności i świadomości. Natomiast na pewno nie od jego zachcianek.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Porady, Smartfony, Telefony komórkowe i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.